We zwaaiden 60 wandelaars uit

Afgelopen zaterdag vulde het gemeentehuis van Horst aan de Maas zich met 60 fanatieke wandelaars die meedoen aan de Nijmeegse Vierdaagse. Ook beweegcoach Susan was erbij. Zij heeft samen met fysiotherapeut De Swart de wandelaars klaargestoomd met allerlei tips over een goede warming up en hoe belangrijk voeding en warmte is. “Geweldig om zo veel enthousiaste wandelaars te zien. Het is elk jaar weer een groot spektakel in Nijmegen en ik hoop dat we deze mensen wat moed in de schoenen hebben gestoken”, aldus Susan. Een mooie opkomst met veel enthousiaste mensen.

“Een goede warming-up is belangrijk. Het maakt je lichaam klaar voor wat er nog komt. In dit geval een wandeltocht. Het maakt je spieren warm en het activeert je energiesysteem. Opgewarmde spieren zijn minder kwetsbaar en dat voorkomt blessures”, zo vertelt Susan. Mocht je afgelopen zaterdag gemist hebben, dan kun je uit de voeten met deze vier opwarm oefeningen voor het hele lichaam. Het is namelijk belangrijk om je hele lichaam goed op te warmen voor de start van je wandeling.”

  • Squad

Ga met je voeten iets wijders staan dan schouderbreedte. Houd je borst recht omhoog en kijk voor je uit. Laat je langzaam door je knieën zakken alsof je gaat zitten en leg je lichaamsgewicht op je hielen. Druk jezelf vanuit je hielen weer omhoog.

  • Goodmorning

Ga met je voeten op heupbreedte staan. Houd je rug recht, schouders naar achteren en knieën iets gebogen. Laat het bovenlichaam naar voren zakken totdat deze parallel is met de vloer. Breng daarna je bovenlichaam weer naar boven en kom terug in de beginpositie.

  • Met de armen draaien

Ga rechtop staan en draai je armen om en om gecontroleerd naar voren. Herhaal een aantal rondjes en wissel naar je andere arm. Draai vervolgens je armen om en om naar achteren.

  • Push up

Ga op je knieën en ga op je handen liggen. Plaats deze op schouderbreedte van elkaar af. Strek je knieën, zodat je op je tenen komt te staan. Dit is de startpositie van de push up. Laat je langzaam door je armen zakken, totdat je net boven de vloer komt. Druk je vervolgens weer op totdat je in de starthouding komt. Als dit te zwaar is, kun je ook jezelf vanuit je knieën opdrukken.

Goed voorbereid beginnen aan de Nijmeegse Vierdaagse? Bekijk op de Facebookpagina van fysiotherapeut De Swart voor allerlei tips over voeding.

Alvast heel veel succes tijdens de wandelingen! Maar geniet ook vooral.

Terug naar het nieuws