Water drinken

Een glas cola of ice tea, lekker en dorstlessend. Maar wist je dat kinderen zo’n 6 kilo suiker per jaar binnenkrijgen door allerlei zoete drankjes? Terwijl er iets bestaat wat veel gezonder en eigenlijk ook heel lekker is. Weet jij wat dat is? Gewoon water uit de kraan! En Ben pakt water niet alleen om te drinken, maar ook om leuke spelletjes mee te doen.

Waarom water?

We hebben water nodig. Het regelt de lichaamswarmte en voert afvalstoffen af. Ons lichaam bestaat namelijk voor meer dan 50% uit water! We verliezen vocht door te plassen en te zweten. Dit moeten we weer bijvullen. Dat kan door te eten en te drinken, van groente, fruit en (zoete) dranken. Maar (kraan)water is de beste én gezondste dorstlesser. Het is bovendien goedkoop en overal beschikbaar.

Water drinken is leuk

Maak water drinken daarom leuker door het water in een glazen kan te doen. Versier het! Doe er muntblaadjes of schijfjes citroen, sinaasappel of komkommer bij. Een paar schijfjes is al genoeg. Omdat de zuren uit fruit niet zo goed zijn voor het gebit van jonge kinderen, kun je dit beter niet al te vaak geven. Roer het water en laat de show beginnen. Alle stukjes dobberen gezellig in het water. Maak het af met een mooi glas en steek er een kleurig rietje of parasolletje in. Drink jij veel zoete drankjes? Verdun je sap of de siroop steeds met iets meer water om te wennen aan een minder zoete smaak. Geef niet op! Het zal even duren, maar uiteindelijk vind je water haast net zo lekker.

Wist je dat?

  • Kinderen tussen 5 en 12 jaar maar liefst 30 suikerklontjes per dag binnen krijgen? Terwijl 5-10 klontjes voldoende en gezond is.
  • Een kind van twaalf jaar gerust elke dag iets lekkers vol suiker mag eten of drinken? Maar door de zoete dranken krijgen kinderen al meer dan de helft van de suikers binnen die ze als extraatje mogen krijgen om gezond te blijven.
  • Kinderen water lekker vinden en als ze het meer drinken dit heel gewoon en lekker is?
  • Fruit voor het grootste deel uit water bestaat?
  • Kinderen van 7-18 jaar gemiddeld 8 suikerklontjes binnenkrijgen door zoete drankjes? Om die te verbranden, moet een kind van twaalf jaar negentien minuten fietsen, twaalf minuten voetballen of elf minuten zwemmen.
Terug naar Ben Bizzie